بەخێر بێن بۆ ماڵپەڕی‌ "هەڵۆی‌ كوردستان"                                ماڵپەڕی‌ "هەڵۆی‌ كوردستان" ماڵپەڕی‌ هەموو كورد‌و كوردستانییەكە


ده‌سپێك
هه‌ڵۆی‌ كوردستان
سیاسه‌ت
كۆمه‌ڵایه‌تی‌
ئه‌ده‌ب‌و هونه‌ر
وتووێژ
شه‌هیدان
كتێب
سروود‌و وته‌ی‌ به‌نرخ
وێنه
فارسی
ئارشیو
پێوه‌ندی‌
لینك
 
 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ایران و بحران تحریمها

 

فاتح صالحی

به دنبال روی کار آمدن رژیم جمهوری اسلامی در ایران، غرب و بخصوص ایالات متحده ‏ی آمریکا مجموعه‏ ای از تحریمها را علیه ایران تصویب کردند، اما با شروع جنگ هشت ساله میان ایران و عراق این تحریم‏ها به حاشیه رفتند و به شکلی عملی به اجرا درنیامدند.

 امروزه بعد از 31 سال از آن تحریمهای ضعیف، مدت نزدیک به 4 سال است که این تحریم‏ها بیشتر مدنظر قرار گرفته و حتی زیادتر شده است. هر چند ایران در این مدت به خصوص در دهه‏ی 70 شمسی توانست تحریم‏ها را با سود گرفتن از بازار خرید دوم و سوم تا اندازه‏ای مشخص خنثی سازد. این مسئله هم به عدم هماهنگی میان کشورهای تصویب کننده‏ی تحریم‏ها علیه ایران برمی‏گشت. چرا که از این طریق آن دسته از کشورها مواد لازم بازار مصرف ایران را به آن کشور روانه می‏کردند و سود قابل توجه و چندبرابری در بازرگانی با ایران به دست می‏آوردند. از این سو هم رژیم تهران به خاطر بقا و تسلیح خود، هرگز به فکر منافع عمومی مردم ایران نبوده و آن درآمدی را که می‏بایست به سبد سرانه‏ی مردم واریز شود، یکسره روانه‏ی بازارهای اروپا، آسیا و حتی آمریکا می‏کرد. این فرآیند تا آشکار شدن فعالیت‏های مخفی ایران برای غنی‏سازی اورانیوم که به مدت 18 سال دور از انظار عمومی و ناظران آژانس بین‏المللی نیروی اتمی، در مراکز مخفی ایران انجام می‏گرفت، ادامه داشت. اما پس از این رویداد و شناخت همه‏جانبه‏ی ایران از سوی مقامات غربی، کار ایران را برای تأمین نیازهای خود، به خصوص در زمینه‏ی اتمی و نظامی تا اندازه‏ای دشوارتر ساخت. اما ایران توانسته بود از راه تأسیس شرکتهای مختلفی به‏خصوص در کشورهای حاشیه‏ی خلیج‏فارس و جنوب شرقی آسیا، نیازهای خود را برای دستیابی به بمب اتمی تأمین نماید. این مهم در حقیقت دور زدن تحریمها و به گونه‏ای سوءاستفاده کردن از سیستم مالی و اقتصادی جهانی به شمار می‏آید. امری که کشورهای غربی و به‏ویژه آمریکا را وادار ساخت که تحریم‏های دقیق‏تری علیه ایران به اجرا دربیاورند. به همین منظور سه قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه برنامه‏های هسته‏ای ایران به منظور پیشگیری از دستیابی به تکنولوژی ساخت بمب اتمی از سوی رژیم آخوندی تصویب شد. اما این تحریم‏ها هم به گونه‏ای نتوانستند تأثیر‏گذار باشند. به همین دلیل بحران هسته‏ای جمهوری اسلامی ایران، کشورهای عضو شورای امنیت را متقاعد ساخت که تحریم‏ها باید هدفمندتر باشند تا ایران نتواند از راه سومی آنها را دور بزند، مسئه‏ای که برآیند ناهماهنگی در میان کشورهای غربی، آمریکا و آسیا بود. اما پس از کار و مطالعات بی‏وقفه‏ی کشورهای 1+5 ، به‏خصوص فرانسه، بریتانیا، آلمان و آمریکا، طرحی تازه از تحریم‏ها به شورای امنیت سازمان ملل تقدیم شد. ایران در این مورد کاملاً احساس کرد این قطعنامه‏ی جدید می‏تواند توانایی این کشور را در تأمین نیازهای خود با مشکل مواجه سازد. از همین رو، به شکلی همه‏جانبه دیپلماسی خارجی خود را به کار انداخت تا جلوی تصویب این قطعنامه را که مجموعه‏ای از تحریم‏های هدفمند علیه برنامه‏های هسته‏ای و نظامی ایران را شامل می‏شد، بگیرد. اما برخلاف تلاش‏های دستگاه دیپلماسی ایران، چهارمین قطعنامه‏ی شورای امنیت علیه برنامه‏‏های اتمی و نظامی ایران در مورخه‏ی 9 ژوئن 2010 تحت عنوان قطعنامه‏ی 1929، با اکثریت آرای اعضای شورای امنیت به تصویب رسید.

این قطعنامه برخلاف قطعنامه‏ های دیگر تا اندازه‏ای سختگیرانه‏تر بود، به‏خصوص که همه‏ ی کشورهای عضو سازمان ملل متحد را به اجرای کامل آن ملزم می‏ساخت. این مسئله هم سبب شد که برخی از دوستان و هم‏پیمانان استراتژیک رژیم تهران از این کشور روی برگردانند.

برای نمونه به جز کشورهای خلیج فارس، کشور روسیه که به شکلی مستمر مدافع ایران بوده و عملاً بارها از تصویب قطعنامه‏ های اینچنینی علیه ایران جلوگیری می‏کرد، به صف کشورهای تحریم‏ کننده‏ ی ایران پیوسته است. دستور عدم فروش سیستم ضدموشکی S300 و چندین نوع ابزار و ادوات جنگی دیگر مثل سامانه‏های دفاعی، هوایی و دریایی که در لیست سازمان ملل متحد فروش آنها به ایران ممنوع اعلام شده، نشان دهنده ‏ی این واقعیت است که حتی کشوری همانند روسیه نیز دریافته است که رژیم ایدئولوژیکی همچون جمهوری اسلامی ایران اگر توانایی ساخت بمب اتمی را داشته باشد، قبل از همه‏ ی کشورهای دیگر خطری برای روسیه محسوب می‏شود، چرا که روسیه به خوبی دریافته است که ایران چگونه توانسته است میان سیاستمداران مسکو نفوذ کند و چگونه گروه‏های افراطی را در منطقه‏ ی آسیای میانه و قفقاز تجهیزو مسلح کرده است.

در روزهای اخیر کشور ترکیه هم اعلام نمود که به قطعنامه ‏ی چهارم شورای امنیت متعهد بوده و دوشادوش کشورهای جهان تحریم‏ها را علیه ایران به اجرا درمی‏آورد. هر چند این سخنان تنها ظاهر قضیه بوده و به شکلی عملی احتمال اجرای آن وجود ندارد. چرا که کشور ترکیه در شرایط کنونی می‏تواند به بهترین شکل جیب مقامات رژیم جمهوری اسلامی را خالی کند و سود مضاعفی ببرد، لیکن از سوی دیگر نیز اگر احساس نماید منافع آن کشور با آمریکا و کشورهای غربی به‏ ویژه در مورد پرونده ‏ی عضویت ترکیه در اتحادیه‏ ی اروپا به خطر میافتد، با اطمینان خاطر هرگز منافع و مصالح خود را برای مقامات ایرانی فراموش نخواهد کرد و ایران را تنها خواهد گذاشت. البته باید این نکته را نیز ذکر کرد که ترکیه به تنهایی نمی‏تواند در همه‏ ی زمینه‏ ها به ایران کمک نماید، از همین رو احتمال دارد از سوی کشورهای غربی تحت فشار قرار نگیرد. در اینجا، تنها کشور چین باقی می‏ماند که ایران به طور کلی روی این کشور حساب ویژه‏ای باز نموده و در شرایط کنونی تنها کشور چین است که عملاً تحریم‏ها را علیه ایران به اجرا درنمی‏آورد.

اما این اوضاع نمی‏تواند ادامه پیدا کند، چرا که آمریکا و غرب آنقدر کارت فشار برای اعمال فشار بر چین در اختیار دارند که در موقع نیاز و در دقیقه‏ ی 90 آن را به کار بیاندازند. بر همین منوال تصور می‏رود که تحریم‏ها روزبه‏ روز رژیم تهران را در مضیقه قرار دهند و رژیم آخوندها را با شرایطی دشوارتر روبرو سازند.

 

 

 

 

 

لاپه‌ڕه‌ی‌ سه‌ره‌كی‌

پێوه‌ندی‌ له‌گه‌ڵ‌ هه‌ڵۆی‌ كوردستان

بڵاوکردنه‌وه‌ی بابه‌ته‌کانی ئه‌م ماڵپه‌ڕه به‌ بێ ئاماژه به ماڵپه‌ڕی‌ "هه‌ڵۆی‌ كوردستان"‌ قه‌ده‌غه‌یه

Copyright © www.heloykurdistan.com