بەخێر بێن بۆ ماڵپەڕی‌ "هەڵۆی‌ كوردستان"                                ماڵپەڕی‌ "هەڵۆی‌ كوردستان" ماڵپەڕی‌ هەموو كورد‌و كوردستانییەكە


ده‌سپێك
هه‌ڵۆی‌ كوردستان
سیاسه‌ت
كۆمه‌ڵایه‌تی‌
ئه‌ده‌ب‌و هونه‌ر
وتووێژ
شه‌هیدان
كتێب
سروود‌و وته‌ی‌ به‌نرخ
وێنه
فارسی
ئارشیو
پێوه‌ندی‌
لینك
 
 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

حسن شرفی: این اقدام زشت در نهایت سبب رسوایی عاملانش می‌گردد

 

مصاحبه: روزنامه "کوردستان"، شماره 542

روز چهارشنبه سی‌ویکم شهریور‌ماه، با برگزاری مراسم سالگرد اولین روز شروع جنگ ایران‌ ـ عراق که جمهوری اسلامی آن را هفته دفاع مقدس نام نهاده است، در شهر مهاباد و در میان تجمع زنان و کودکانی که برای تماشای این مراسم آمده بودند بمبی منفجر گردید که منجر به کشته شدن 12 تن و زخمی شدن دهها نفر دیگر  گردید که بیشتر قربانیان را زنان و کودکان تشکیل می‌دادند. مسئولان رژیم همزمان با وقوع انفجار، در عکس‌العملی شتابزده و به صورت ناهماهنگ انگشت اتهام را به سوی احزاب مخالف کردستانی دراز کردند و این واقعه را توطئه آمریکا و اسرائیل و حزب بعث برشمردند.

محل وقوع این انفجار و مواضع رژیم در قبال آن، سئوالات بسیاری را در اذهان مردم کردستان، احزاب کردستانی و به‌ویژه مردم مهاباد برانگیخته است. برای پاسخگویی به این سئوالات و شفاف‌تر شدن ابعاد این موضوع، روزنامه کوردستان گفتگویی را با آقای حسن شرفی،معاون دبیر‌کل حزب دمکرات کردستان ایران ترتیب داده است که نظر خوانندگان را به جزئیات این گفتگو جلب می‌نماییم.

"کوردستان": بعد از انفجار در مهاباد، بلافاصله اپوزیسیون کردستانی جمهوری اسلامی توسط مقامات این رژیم مورد اتهام قرار گرفتند، این در حالی است که در تاریخ مبارزاتی این احزاب هیچ‌گاه مشاهده نشده که این احزاب برای دستیابی به اهدافشان به انفجار و بمب‌گذاری متوسل گردند، از نظر شما دلیل این شتابزدگی و مورد اتهام قرار دادن احزاب کردستانی چیست؟

حسن شرفی: انفجار مهاباد واقعه‌اي تلخ و وحشت‌آور بود و متأسفانه در این رویداد دهها تن کشته و زخمی گشتند، این اقدام به همان اندازه که برای همه ناخوشایند و تأثربرانگیز بود بهمان اندازه هم از رفتار، کردار و پرنسیب فرزندان ملت کرد بدور است.

همان گونه که شما نیز اشاره فرمودید، کردها حتی در سخت‌ترین شرایط مبارزه هم به این اقدامات زشت متوسل نشده‌اند اگر چه خود آنها بارها قربانی این عمل ناشایست و ضدانسانی گردیده‌اند.

اینکه رژیم انگشت اتهام را به‌ سوی این و آن دراز می‌کند، امر تازه و عجیبی نیست، این از ویژگیهای جمهوری اسلامی ایران است که درچنین مواردی بدون هیچ تحقیق و سندی، بلافاصله دشمنان خارجی یا اپوزسیون کرد و ایرانی را متهم می‌کند و نکته تعجب‌ برانگیز این است که هر بار هم اگر تا حدی و در شرایط بخصوص در چنین مواردی تحقیق نموده، نادرست بودن اتهامش آشکار گشته است.

محکوم نمودن این جنایت (که نسبت به زنان و کودکان اعمال شد) توسط حزب دمکرات کردستان ایران و دیگراحزاب کردستانی اقدامی درخور و صحیح بود که با پرنسیب‌ها و اعتقادات آنان همسویی و همخوانی داشته و امری طبیعی و منطبق بر رسالت آنها نیز بود. مایلم این نکته را نیز به پاسخ سئوالتان بیافزایم که تعجیل رژیم در متهم کردن این و آن باز می‌گردد به برنامه‌ی رژیم برای استفاده از این حادثه به منظور میلیتاریزه نمودن هر چه بیشتر منطقه و امنیتی کردن مناطق کرد‌نشین و در کنار آن ایجاد آشفتگی در میان مردم و ایجاد فضای بی‌اعتمادی و پیشگیری از اتحاد مردم.

"کوردستان":در چند سال گذشته نوعی ریزش درمیان نیروهای مسلح رژیم (بومی) آغاز گشته است بی‌گمان بیانیه‌ی قبلی حزب دمکرات کردستان ایران که از عفو و بخشش این افراد سخن می‌گوید، تأثیر بسزایی در تسریع روند این ریزش داشته است. آیا این انفجار می‌تواند چنین هدفی را دنبال کند که بخواهد مانع از این ریزش گردد، یعنی افراد مسلح محلّی را به این نتیجه برساند که به آغوش ملت بازنگردند و افراد مسلح رژیم باقی بمانند؟

حسن شرفی: ریزش در میان نیروهای مسلح رژیم طی یکی‌ دو سال اخیر امری قابل پیش‌بینی بود. زیرا این افراد مسلح پیشتر با رژیم و نیروهای سرکوبگر آن در ارتباط بوده و از نزدیک مشاهده نموده‌اند که چگونه برای مردم توطئه‌چینی می‌کنند و چگونه آن را اجرا نموده وبعضا" نیز پای آنان را به چنین مسائلی می‌کشانند.

به همین دلیل رژیم را بهتر شناخته و نمیخواهند بیشتر از این در جناياتی که رژیم و نیروهایش نسبت به مردم انجام میدهند سهیم باشند. از طرف دیگر دورنمای عمر و ماندگاری رژیم را با توجه به آن همه نارضایتی که مردم از رژیم دارند و وضعیت وخیمی که رژیم برای مردم ایجاد کرده است، تاریک میبینند و نمیخواهند سرنوشت خویش را تا پایان با سرنوشت رژیم گره بزنند. این نکته را نیز بیافزایم که ریزش تنها مختص به نیروهای مسلح نیست بلکه گروههای دیگری را در میان نهادهای جمهوی اسلامی در برگرفته است. طی یکی، دو ماه اخیر شاهد بودیم که چند نفر از مسؤلان رژیم در سفارتخانههای آن رژیم در فنلاند، نروژو بلژیک، استعفای خود را اعلام و اعتراضات خود را نسبت به سیاستها و اعمال رژیم ابراز داشتند. در همین رابطه هم مبرهن است که حزب دمکرات کردستان ایران هم به سهم خود تأثیرگذار بوده است. تردیدی نیست که رژیم در چارچوب استفاده ابزاری از واقعه مهاباد و توطئهچینی برای اهدافی که اشاره نمودم، در همین راستا عمل خواهد کرد.

"کوردستان": از آغاز روی‌ کارآمدن رژیم جمهوری اسلامی تاکنون مبارزه مدنی، یکی از جنبههای عینی مبارزات مردم کردستان بوده و بخش بزرگی از تواناییهای ذهنی و عینی این ملت را به خود اختصاص داده و این ملت در این راه قربانی‌های زیادی داده است، بعد از کنگره‌ی 14 حزب دمکرات کردستان ایران و با تصویب شعار"همگانی‌تر نمودن مبارزه" در این کنگره شاهد بودیم که تأثیرگذاری این نوع مبارزه در کردستان برجسته‌تر شده و تأثیر بسزایی بر دیگر مناطق ایران نیز داشته، تا جایی که حتی توانسته است توجه و نظر بسیاری از کارشناسان خارج از کشور را به سوی خود جلب کند، سئوال این است که آیا مورد اتهام قراردادن اپوزیسیون کردی و انگشت اتهام را به سوی احزاب کردی نشانه گرفتن می‌تواند این سیمای درخشان مدنی را خدشه‌دار نماید؟ به ویژه که این واقعه در مهاباد اتفاق افتاد.

حسن شرفی: مبارزه مدنی و هر نوع مبارزه مشروع دیگر هر کدام به‌ نوبه خود در جنبش کرد در کردستان ایران تأثیرات ویژه خود را داشته‌اند. همگانی‌تر نمودن مبارزه همیشه مدنظر و در دستور کار حزب دمکرات کردستان ایران قرار داشته است، ولی از کنگره 14 به بعد مورد تأکید و اهمیت بیشتری قرارگرفته و تأثیرات عملی آن بیشتر نمایان شده است، رژیم هم همیشه کوشیده است که سیمای حزب دمکرات کردستان ایران را با هر شیوه‌ای از مبارزه خدشه‌دار نموده و تصویر وارونه‌ای از آن نشان دهد، ولی 65 سال مبارزه بی‌وقفه این حزب، با سیمای دمکراتیک و درخشان هرگز این اجازه را نداده است که این تلاشهای رژیم به ثمر بنشیند. علاوه براین حزب دمکرات کردستان ایران با تمام ویژگیهایش برای مردم کردستان و حتی احزاب و سازمانهای سیاسی ایرانی و خارجی شناخته شده‌تر از آن است که جمهوری اسلامی قادر باشد چهره‌ای وارونه از آن نشان دهد. روشن است که درآن عرصه‌ای که اشاره گردید، رژیم دوباره تلاش خود را خواهد نمود ولی مطمئنم که این بار نیز تلاشش بی‌نتیجه خواهد ماند.

"کوردستان": این اقدامات به کجا منتهی خواهد شد؟ آیا رژیم قادرخواهد بود که عملا اتحاد ملت کرد را دچار ازهم گسیختگی کند؟

حسن شرفی: این قبیل اقدامات زشت در نهایت به رسوایی عاملان آن منجر خواهد شد. تلاشهای رژیم برای توطئه‌چینی، ایجاد بی‌اعتمادی و برهم زدن صفوف فرزندان ملت کرد همیشه وجود دارد. ولی همانگونه که تاکنون این تلاش‌ها نتوانسته اهداف رژیم را برآورده سازد، این بار هم چنین خواهد شد. به ویژه اکنون که مردم نسبت به گذشته بیشتر رژیم را شناخته‌اند و بهتر از توطئه‌ها و برنامه‌های ضد‌مردمی آن آگاهند.

"کوردستان": وظیفه مردم کردستان در مورد این قبیل رفتارهای رژیم و همچنین مواضع احزاب در این راستا چه می‌تواند باشد؟

حسن شرفی: مردم کردستان رسالت اساسی خویش را که مبارزه علیه رژیم ارتجاعی و ضدانسانی جمهوری اسلامی است، خوب می‌شناسد و در این رابطه با نثار خون و قربانی و فداکاریهای بی‌نظیر این این رسالت مقدس را به انجام رسانیده و در مقابل چنین اقداماتی نیز لازم است خونسردی خود را حفظ نموده و بکوشند تا دسیسه‌ی رژیم و تلاش نهادها‌ی سرکوبگر آن جهت سوءاستفاده از این حادثه را نقش برآب نمایند.

مواضع احزاب کردستان نیز بایستی همانند گذشته پایبندی و تاکید بر حقوق و آزادی‌های ملت کرد در کردستان ایران بوده و در قبال چنین حوادثی هوشیار باشند و با موضعگیری اصولی خود توطئه‌ی رژیم برای سوءاستفاده از چنین اقدامات نفرت‌انگیزی را خنثی نمایند.

منبع: ‌روزنامه "کوردستان"، شماره 542

 

 

 

 

لاپه‌ڕه‌ی‌ سه‌ره‌كی‌

پێوه‌ندی‌ له‌گه‌ڵ‌ هه‌ڵۆی‌ كوردستان

بڵاوکردنه‌وه‌ی بابه‌ته‌کانی ئه‌م ماڵپه‌ڕه به‌ بێ ئاماژه به ماڵپه‌ڕی‌ "هه‌ڵۆی‌ كوردستان"‌ قه‌ده‌غه‌یه

Copyright © www.heloykurdistan.com