بەخێر بێن بۆ ماڵپەڕی‌ "هەڵۆی‌ كوردستان"                                ماڵپەڕی‌ "هەڵۆی‌ كوردستان" ماڵپەڕی‌ هەموو كورد‌و كوردستانییەكە


ده‌سپێك
هه‌ڵۆی‌ كوردستان
سیاسه‌ت
كۆمه‌ڵایه‌تی‌
ئه‌ده‌ب‌و هونه‌ر
وتووێژ
شه‌هیدان
كتێب
سروود‌و وته‌ی‌ به‌نرخ
وێنه
فارسی
ئارشیو
پێوه‌ندی‌
لینك
 
 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پایمال ‏شدن حقوق مردم ایران در رسانه‏های بین ‏المللی

 

کاوه جوانمرد

حاشیه‏ ی نشست‏های بین‏المللی همچون اجلاس عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک به فرصت و بستر مناسبی در جهت دروغ‏پراکنی‏های محمود احمدی‏نژاد، رئیس جمهوری ایران مبدل شده است. معمولاً در اینگونه اجلاس‏ها احمدی‏نژاد جزو پرحاشیه‏ترین شرکت‏کنندها بوده و همچنین یکی از سوژه‏های از قبل تعیین‏شده‏ خبرنگاران و رسانه‏های بین‏المللی معتبر به شمار می‏رود. فراهم‏شدن چنین فضایی بی‏گمان خشنودی کامل این فرد را به دنبال دارد، چون به آسانی و بدون هیچ محدودیت و مانعی به تحریف وقایع داخلی ایران پرداخته، بدون اینکه کسی او را در برابر اظهاراتش مورد بازخواست قرار دهد. طی چند سال اخیر به کرات محمود احمدی‏نژاد در مصاحبه‏های رسانه‏ای تصویری شرکت کرده، اما به شیوه‏ای کاملاً غیراصولی و اخلاقی برخلاف نظریه‏ی عده‏ای که به تسلط و زیرکی او اشاره‏ نموده‏اند، به عنوان‏کردن مجموعه‏ای مسائل پرداخته که با حقیقت امر فاصله‏ی بسیار زیادی دارد، این در حالی است که خبرنگاران و پرسش‏گران خارجی نیز کاملاً بر نوع اصلوب رفتاری شخصیت احمدی‏نژاد و تزویر و ریای او در مصاحبه‏ها آگاه بوده، اما بازهم شاهدیم که مصاحبه‏های احمدی‏نژاد به صورت دقیق و کامل بدون هیچ تفسیری در حاشیه‏ی آن، در تمامی جهان به نمایش گذاشته می‏شود. در این حالت آیا مردم سراسر دنیا با مشاهده‏ی این تصایر که از چندین رسانه‏ی بین‏المللی و معتبر پخش می‏گردد، چه برداشتی از وضعیت داخل ایران خواهند داشت؟ بی‏شک از آنجا که منابع انتشار و پخش این مصاحبه‏ها مورد اعتماد بین‏المللی می‏باشد، مخاطبان به‏طور طبیعی دیدگاه مثبتی را نسبت به شرایط موجود داخل ایران پیدا می‏کنند، بی‏خبر از اینکه شخصیتی معلوم‏الحال چون احمدی‏نژاد پایبند به هیچ‏گونه اصول سیاسی و اخلاقی بین‏المللی نمی‏باشد.

طبق قوانین مطبوعاتی و بین‏المللی و مضاف بر آن اصول اخلاقی و حرفه‏ای در کار رسانه‏ای می‏بایست تمامی رسانه‏هایی که با محمود احمدی‏نژاد به مناظره و مصاحبه‏ می‏پردازند، در روال کار یا ضمیمه‏ی پخش برنامه حتماً به تفسیر سخنان و همچنین تشریح حقایق در صحبت‏های او در تکمیل مصاحبه بپردازند تا هم مخاطبان بتوانند برداشت دقیقی از برنامه‏ به‏دست دهند، هم مردم ایران که قربانی‏های شماره یک مصاحبه‏های احمدی‏نژاد هستند مورد ظلم و اجحاف قرار نگیرند، در غیر اینصورت عملاً رسانه‏های خارجی در رابطه با مسائل مردم ایران به نشر اکاذیب به شیوه‏ی بین‏المللی پرداخته و حق و حقوق ملت ایران را نادیده و پایمال می‏کنند که خود یکی از مصادیق نقض حقوق بشر به شمار می‏رود. در موازات این مصاحبه‏ها که با مسئولین ایران صورت می‏پذیرد، این حق قانونی و عرفی مردم ایران نیز هست که با موضع تدافعی در برابر سخنان غیرواقعی و داستان‏سرایی‏های اینگونه افراد به روشنگری و تفسیر بپردازند که مردم ایران از این حق نیز محروم هستند.

در چند مدت گذشته و در نشست‏ها و اجلاس‏های بین‏المللی گوناگون مسئولین رده‏بالای رژیم ایران به کرات از سوی خبرنگاران و رسانه‏ها مورد پرسش در زمینه‏ی موارد نقض حقوق بشر در ایران توسط حاکمیت قرار گرفته‏اند و هر‏باره پاسخ این سؤالات از سوی مسئولین رژیم به شیوه‏ای غیر واقعی و کذب داده شده است. این مسئله سبب شده تا مقوله‏ی حقوق بشر در ایران به کلی ماهیت و ارزش واقعی خود را از دست بدهد. رسانه‏های خارجی اینگونه مصاحبه‏ها را با کسانی انجام می‏دهند که هیچگونه مسئولیتی را در برابر سخنان و گفته‏ای خود برعهده نمی‏گیرند تا جایی که محمود احمدی‏نژاد بدون هیچ واهمه‏ای حکم سنگسار یک زن ایرانی را که خبرهای آن در سطح جهانی انعکاس پیدا کرده تکذیب می‏کند و خبرنگار نیز به آسانی از کنار چنین مسئله‏ی مهمی گذشته بدون اینکه به کشف حقایق بپردازد. همین نوع مصاحبه‏ها و انعکاس سخنان بی‏اساس و غیرمسئولانه مقامات ایرانی به صورت بین‏المللی عدم شفافیت و ابهام در نامطلوبی وضعیت حقوق بشر ایران را در افکار عمومی جهان سبب شده و منجر به کم‏اهمیت شدن این مسئله و بی‏اعتبار شدن آن در سطح بین‏المللی شده است.

منش عامیانه احمدی ‏نژاد او را نیز به این خودباوری رسانده تا هر روزه در برابر دوربین‏ها و نگاه مردم در سراسر دنیا با صراحت کامل به تحریف وقایع و بی‏اخلاقی‏های مقامات ایرانی که خارج از اصول و مبانی بشر و موازین انسانی است دامن بزند، در این حالت رسانه‏های بین‏المللی که مصاحبه‏های او را به چندین زبان انعکاس می‏دهند طلایی‏ترین فرصت و بستر را برای او و پایمال‏کردن حقوق مردم ایران به صورت بین‏المللی فراهم می ‏آورند.

 

 

 

 

لاپه‌ڕه‌ی‌ سه‌ره‌كی‌

پێوه‌ندی‌ له‌گه‌ڵ‌ هه‌ڵۆی‌ كوردستان

بڵاوکردنه‌وه‌ی بابه‌ته‌کانی ئه‌م ماڵپه‌ڕه به‌ بێ ئاماژه به ماڵپه‌ڕی‌ "هه‌ڵۆی‌ كوردستان"‌ قه‌ده‌غه‌یه

Copyright © www.heloykurdistan.com