بەخێر بێن بۆ ماڵپەڕی‌ "هەڵۆی‌ كوردستان"                                ماڵپەڕی‌ "هەڵۆی‌ كوردستان" ماڵپەڕی‌ هەموو كورد‌و كوردستانییەكە


ده‌سپێك
هه‌ڵۆی‌ كوردستان
سیاسه‌ت
كۆمه‌ڵایه‌تی‌
ئه‌ده‌ب‌و هونه‌ر
وتووێژ
شه‌هیدان
كتێب
سروود‌و وته‌ی‌ به‌نرخ
وێنه
فارسی
ئارشیو
پێوه‌ندی‌
لینك
 
 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بیانیه‌ی دفتر سیاسی PDKI

در رابطه با همه‌پرسی اصلاحات در قانون اساسی ترکیه

 

روز دوازدهم سپتامبر 2010 میلادی قانون اساسی کشور ترکیه، که حاصل کودتای ژنرال‌های این کشور بود، با طرح تغییراتی در آن توسط حزب حاکم این کشور به رفراندوم و همه‌پرسی مردم ترکیه گذاشته شد. در این رفراندوم 26 ماده از این قانون که مانع اصلی در جهت پیشبرد و رشد دمکراسی این کشور بود، از جمله قدرت و ساختار دیوان عالی کشور، قدرت ارتش و ... از سوی اکثریت مردم ترکیه برگزیده شد و بدین صورت آینده‌ی دمکراسی در این کشور روشن‌تر و جایگاه آن محکم‌تر می‌گردد و از این طریق راه را برای دیگر تغییرات در قانون و حل و فصل آشتی‌خواهانه مسئله‌ی کرد که یکی از دیرینه‌ترین و اساسی‌ترین مشکلات کشور تریکه است، باز خواهد نمود.

مورادی که برای حزب دمکرات کردستان ایران و ملت کرد در اقصی نقاط خاک کردستان در این رابطه حائز اهمیت و قابل توجه است عبارتند از:

1- در خاورمیانه استبداد و اقتدارگرایی دولت‌های حاکم و فقر و نبود دمکراسی عامل اصلی تمامی ناکامی‌ها و عقب‌ماندگی‌هایی است که سالیان متمادی است گریبانگیر ساکنین این مناطق می‌باشد. در این میان بخش اعظمی از این سیه‌روزی‌ها نصیب ملت کرد شده است و برهمین استدلال، هر قدم جهت رشد و تکامل دمکراسی را مکانیزمی برای مقابله و به عقب‌بردن دیکتاتوری تلقی کرده و از آن استقبال می‌کنیم.

2- بی‌شک همین دلایل و امیدواری به آنها علت اصلی مشارکت پرشور و چشمگیر خواهران و برادرانمان در رفراندوم ترکیه بود به نحوی که آمارها، بیشترین مشارکت و رأی "بله" به این تغییرات در مناطق کردنشین ترکیه را رقم زده است. بدین صورت پیروزی در این رفراندوم یکی از خواست‌های اکثر کردهای ترکیه بوده و ما هم به نوبه خود از برآورده‌شدن خواست خوهران و برادرانمان مسرور و سر بلندیم. همین مشارکت این واقعیت را عیان می‌سازد که کردها همچون ملتی آتشی‌خواه با ایجاد فرصت مناسب و بسترسازی درمبارزه مدنی و به دست‌آوردن حقوق و خواست‌های خود همواره حاضر و پیش قدم بوده‌اند.

3- در حالی که تمامی راه‌های مبارزه مدنی در جهت بدست‌آوردن حقوق فردی و گروهی علی‌الخصوص حقوق سیاسی ملیت‌های تحت ستم ایرانی و یکی از آنها ملت کرد در جمهوری اسلامی ایران مسدود می‌باشد، در کشورهای همسایه ایران و مضاف بر آن کردهای آن سوی مرزها، آزادی‌های وسیع‌‌تری به‌وجود آمده به گونه‌ای که رأی آنها در سرنوشت تأثیرگذاشته و محترم شمرده می‌شود، ما هم همانند یک کرد آزایخواه با مشاهده این تغییرات حمایت خود را اعلام می‌کنیم.

به همین دلیل و دیگر مسائلی که در این گزیده قابل طرح نیستند، حزب دمکرات کردستان ایران با پیشوازی از این تغییرات، پیام تبریکی را به خواهران و برادران خود در کردستان ترکیه و تمامی افراد و جناح‌هایی که برای موفقیت این رفراندوم حضور و شرکت فعالانه داشتند اعلام می‌دارد.

اگر در میان ماده‌های قانونی که به رفراندوم گذاشته شدند، مشخصاً در رابطه با مسئله‌ی کرد ماده‌ای تثبیت نشده، اما بی‌گمان با افزایش دامنه‌ی دمکراسی و تغییرات در مواردی که به همه‌پرسی گذاشته شده‌اند کردها هم همانند دیکر آزادیخواهان آن کشور سهیم هستند. ما امیدورایم که این تغییرات در قانون اساسی کشور ترکیه به سرآغازی در جهت برقراری دمکراسی و حذف موانع قانونی بر سر راه، حل و فصل آشتی‌خواهانه مسئله‌‌ی کرد مبدل گردد، هم‌چنین آرزومندیم که خواهران و برادران کردمان با شهامت و هوشیاری هر چه تمام‌تر خود نهایت استفاده از شرایط و فضای باز به‌وجود آمده در رابطه با مسائل خود علی‌الخصوص مسائل سیاسی را ببرند.

  

حزب دمکرات کردستان ایران

دفتر سیاسی

23/6/1389

14/9/2021

 

 

 

 

لاپه‌ڕه‌ی‌ سه‌ره‌كی‌

پێوه‌ندی‌ له‌گه‌ڵ‌ هه‌ڵۆی‌ كوردستان

بڵاوکردنه‌وه‌ی بابه‌ته‌کانی ئه‌م ماڵپه‌ڕه به‌ بێ ئاماژه به ماڵپه‌ڕی‌ "هه‌ڵۆی‌ كوردستان"‌ قه‌ده‌غه‌یه

Copyright © www.heloykurdistan.com