بەخێر بێن بۆ ماڵپەڕی‌ "هەڵۆی‌ كوردستان"                                ماڵپەڕی‌ "هەڵۆی‌ كوردستان" ماڵپەڕی‌ هەموو كورد‌و كوردستانییەكە


ده‌سپێك
هه‌ڵۆی‌ كوردستان
سیاسه‌ت
كۆمه‌ڵایه‌تی‌
ئه‌ده‌ب‌و هونه‌ر
وتووێژ
شه‌هیدان
كتێب
سروود‌و وته‌ی‌ به‌نرخ
وێنه
فارسی
ئارشیو
پێوه‌ندی‌
لینك
 
 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مصطفی هجری: اکنون جمهوری اسلامی ایران بیش از هر زمان دیگری دچار بحران است

 

مصطفی هجری، دبیرکل حزب دمکرات کردستان ایران در گفتگویی ویژه با مجله‏ ی "لڤین" از وضعیت داخلی ایران در حال حاضر سخن گفته و به نقش اپوزیسیون در مرحله‏ ی کنونی اشاره می‏نماید و بر این اعتقاد است که باید همگرایی بیشتری در میان نیروهای اپوزیسیون وجود داشته باشد تا بتوانند حول پلاتفرمی مشترک با یکدیگر همکاری نمایند.

 لڤین: نگاه و نگرش شما نسبت به قضیه‏ی کرد و راهکارهای حل این مشکل چیست؟

مصطفی هجری: قضیه‏ی کرد در این مرحله به طور کلی در مقایسه با گذشته تغییرات مثبتی به خود دیده است ولی این تغییر در کردستان تجزیه شده، از کشوری به کشور دیگر تفاوتهای بسیاری دارد.

در ترکیه که وسیعترین مساحت جغرافیایی و بیشترین جمعیت کرد را دارا است در حال حاضر حرکت به سوی دموکراسی بیش از سایر کشورهایی که کردها در آنجا سکونت دارند روند رو به رشد دارد. احزاب کمالیست و نیروهای نظامی قدرتمند که مانع اصلی بر سر راه شکوفایی دموکراسی و حقوق کرد و دیگر اقلیت‏های این کشور بوده‏اند، ضعیف شده و نمی‏توانند نقش گذشته‏ی خود را بازی کنند. مجموعه‏ای از اصول دموکراتیک راه را برای کردهای این کشور هموار نموده است که بتوانند فعالیت‏های مدنی خویش را پیش برده و از این طریق مطالباتشان را مطرح سازند. این در حالیست که در ایران و سوریه این فرصت برای کردها میسر نیست.

در سوریه حزب بعث حاکم به حقوق کردها اعتقادی ندارد و هیچگونه فرصتی برای فعالیت‏های سیاسی آنها وجود ندارد. در ایران نیز رژیم جمهوری اسلامی نه تنها برای ملت کرد و بقیه‏ی ملیتهای ایرانی، بلکه حتی برای نزدیکترین یاران خمینی رهبر و مؤسس این رژیم نیز هیچ حق و حقوقی قائل نیست.

کردستان عراق خوشبختانه متفاوت از سایر بخشهای کردستان است و با وجود مشکلات داخلی فراوان عراق و مشکلات منطقه‏ای، اوضاع آن همچنان در حال پیشرفت بوده و جای امیدواری است. اگر بخواهیم از چگونگی حل قضیه‏ی کرد سخن گفته باشیم باید بگوییم هر بخشی به دلیل شرایط ویژه‏اش، راهکار خاص خود را می‏طلبد که کردهای این بخش‏ها در این رابطه تصمیم‏گیری می‏کنند، لیکن ما به عنوان حزب دمکرات کردستان ایران، روش فدرالیسم را پذیرفته‏ایم، فدرالیسمی که بر اساس فاکتورهای جغرافیایی و ملی باشد تا کردها در چارچوب کشورهایی که در آنجا ساکن هستند اداره‏ی مناطق خویش را بدست گیرند و در اداره‏ی عمومی کشور نیز بر اساس قانون مشارکت داشته باشند.

لڤین: ارزیابی شما در مرحله‏ ی کنونی از اپوزیسیون کرد در مقابل رژیم ایران چیست؟

مصطفی هجری: اپوزیسیون کرد ایرانی با وجود مشکلات پیش‏رویش، که بزرگترین آن حضور رهبریتش در خارج از کردستان ایران است نیرومندترین و نزدیکترین نیروهای اپوزیسیون به همدیگرند که هر یک بر حسب وزن و گذشته‏ی خویش در میان مردم کرد، هواداران خود را دارند. این تعریف مختصر نیروهای کرد بدین مفهوم نیست که از وضعیت این نیروها و حتی حزب دمکرات راضی هستیم بلکه منظور ارزیابی آن در مقایسه با نیروهای پراکنده و ناسازگار اپوزیسیون سراسری ایران است. در حقیقت شمار نیروهای سیاسی که در داخل ایران پایگاه مردمی داشته و بتوانند بر تغییرات تأثیرگذار باشند بسیار اندک است. اکنون پس از به اصطلاح انتخابات دوره‏ی دهم ریاست جمهوری که در 22 خردادماه سال گذشته برگزار گردید و در نتیجه‏ی انعکاس اعتراضات مردمی به نتایج اعلام شده‏ی آن انتخابات، به تدریج ایرانی‏های خارج کشور به خود آمده و گردهمایی تشکیل می‏‏دهند و در مورد وضعیت حال و فردای ایران بحث می‏کنند. در طول 2 ـ 3 ماه گذشته چندین گردهمایی مهم اینچنینی در آمریکا، فرانسه و ایتالیا تشکیل شده است که در نوع خویش قابل توجه می‏باشند. هیأت نمایندگی حزب دمکرات در همه‏ی این گردهمایی‏ها برای نزدیک نمودن نقطه نظرات مختلف به همدیگر در خصوص حال و آینده‏ی ایران حضور فعال داشته است.

بنابراین بدین نتیجه می‏رسیم که نیروهای اپوزیسیون کرد در این مرحله نیز در سطح مطلوبی قرار نداشته و با وجود مشکلاتشان، آنها نیز بایستی تلاش بیشتری نمایند تا موانع موجود بر سر راه نزدیکی بیشتر به همدیگر و اندیشیدن درباره‏ی پلاتفرمی مشترک جهت چگونگی مقابله با رژیم و مرحله‏ی پس از سقوط رژیم را بردارند، زیرا رژیم جمهوری اسلامی در این مرحله بیش از هر زمان دیگری با بحرانهای داخلی و خارجی مواجه است و دارای هیچگونه فرصت و عقلانیت امروزیی هم نیست که بتواند بر این بحرانها چیره گردد، بلکه تمامی تحولات بیانگر این است که بحرانها در حال افزایش است.

لڤین: وضعیت کنونی اپوزیسیون ایرانی و کرد را با توجه به وظایف و مسئولیت تاریخی‏تان در قبال تغییر و تحولات و پیشامدهای موجود، چگونه ارزیابی می‏کنید؟

مصطفی هجری: تأثیر تحولات منطقه‏ای بر جنبش آزادیخواهی کردستان بسیار چشمگیر است که این تأثیرگذاری‏ها نیز بیشتر جنبه‏ی منفی مسئله را دربر می‏گیرد. و بخش مهم این عوامل به تفکر غیردمکراتیک و واپسگرایانه‏ی حکومتهای حاکم بر کشورهای منطقه برمی‏گردد که اعتقادی به حقوق ملیتها نداشته و حق‏طلبی ملت کرد و سایر ملیتهای بدون دولت و سلب حقوق شده‏ی دیگر را در راستای تضعیف قدرت انحصاری و مرکزگرایی خود می‏بینند.

بر این اساس نه تنها هیچگونه کمکی به پیشرفت و احقاق حقوق سیاسی ملت کرد نمی‏کنند بلکه اکثراً در سرکوب و قتل‏عام کردها با یکی از حکومت‏های حاکم بر کردستان هم‏پیمان می‏شوند. از نظر بی‏المللی نیز اگر به دقت بنگریم حقیقت این است که به غیر از کردستان عراق که خارج از اراده و خواست حکومت مرکزی و بیشتر به دلیل مداخله‏ی بین‏المللی، خوشبختانه از حکومتی خودمختار یا نیمه خودمختار برخوردار است تنها از منظر حقوق بشری به مسئله‏ی کرد نگریسته و بسیاری از اوقات که منافعشان اقتضا می‏نماید از این منظر از مسئله‏ی کرد سخن گفته و در مورد نقض حقوقشان اظهار نگرانی می‏کنند. سیاستی که تا به حال کمترین نقش را در حفاظت از حقوق بشر در پی نداشته است. دولتها، اعم از غرب و شرق، سیاست‏هایشان بر مبنای حفظ و توسعه‏ی منافعشان پایه‏ریزی شده است که در موقعیت کنونی این منافع توسط کردها قابل تأمین نیست بدین دلیل شاهد آنیم که تاکنون موضع دولتها، حتی غربیها نتوانسته است تأثیر مثبتی بر قضیه‏ی کرد بگذارد. بنابراین لازم است که کردها ضمن آنکه بایستی تلاش کنند که رابطه‏ی خوبی با دولتها و احزاب ترقیخواه منطقه و جهان برقرار نمایند و از آن طریق توجه افکار عمومی را نسبت به قضیه‏ی خویش جلب کنند، برای بوجود آوردن هرگونه تغییری در سرنوشت خویش نیز بیشتر بر نیروی خود و سیاستی صحیح و مترقی تکیه نمایند.

لڤین: آیا ضروری نمی‏دانید در شرایط حساس کنونی جهت مقابله و انجام کار مشترک، اخزاب پراکنده شرق کردستان را به هم نزدیک ساخته و یک مرکز کاری و تصمیم‏گیری مشترک تشکیل دهید و مسائل سرنوشت‏ساز را به عنوان هدف اصلی و بنیادی در دستورکار قرار دهید؟

مصطفی هجری: ما به عنوان یک نیروی کردستانی تأثیرگذار در حد توانایی‏مان به همراه نمایندگان 16 سازمان سیاسی و فرهنگی متعلق به سایر ملیتهای ایرانی ـ به غیر از فارس‏ها ـ نمایندگان سایر ملتها همچون ترک، ترکمن، بلوچ و عرب اتحادی را بر اساس فدرالیسم ملی ـ جغرافیایی بوجود آورده‏ایم و تمامی نیروهایمان را برای کار مشترک با هدف تشکیل حکومتی دموکراتیک و فدرال پس از سرنگونی جمهوری اسلامی متحد ساخته‏ایم. به غیر از این با مجموعه‏ای از سازمانها و شخصیت‏های ایرانی اعم از چپ و دمکرات در حال گفتگو برای نزدیکی بیشتر و اگر امکانپذیر باشد تشکیل برخی ائتلاف‏ها هستیم که ماحصل آن در خدمت حل قضیه‏ی همه‏ی ملتهای ایرانی و به طور کلی آزادی و برابری در ایران باشد. با وجود همه‏ی اینها در داخل کشور نیز به طور مداوم در حال سازماندهی مردم کرد هستیم تا در زمان مورد انتظار، هرج و مرج به کمترین حد خویش برسد. در زمینه‏ی رسانه‏ای نیز با وجود کمبود امکانات، استفاده بهینه و حداکثری را از حداقل امکانات در راستای سیاست و برنامه‏های حزبمان نموده‏ایم. همچنین نمایندگی‏های ما در آمریکا، اروپا و کردستان مشغول برقراری ارتباط، نشست و گردهمایی‏های پیاپی هستند.

لڤین: آیا برنامه یا تلاشی برای نزدیکی یا اتحاد دوباره‏ی هر دو جناح کنونی حزب دمکرات کردستان در دستورکار قرار دارد، در زمانی که شما نیز تأثیرات منفی این انشعاب و جدایی را به خوبی می‏دانید؟

مصطفی هجری: در خصوص انشعاب احزاب کردستان ایران، کار مشترک و هماهنگ و تبلیغات هر کدام از آنها (بویژه آنهایی که انشعاب نموده‏اند) درباره‏ی به هم پیوستن و اینکه هر یک خود را پرچمدار سازگاری و اتحاد می‏دانند، بخشی از آن در قالب شعار و فریبکاری خلاصه می‏شود. بدین دلیل تاکنون با وجود همه‏ی این شعارها، اتحاد ضعیفی نیز در میان این نیروها پدید نیامده است. و اما در مورد آن عده‏ای که حدود 4 سال پیش از حزب دمکرات جدا شدند، اگر به اتحاد و کار مشترک اعتقاد داشتند، انشعاب نمی‏کردند، یا حداقل اگر جدا هم می‏شدند نام حزب دمکرات را به صورت نامشروع بر خود نمی‏نهادند و بدین گونه بر سر راه فعالیت مشترک مانع‏تراشی نمی‏کردند. همه‏ی ما شاهدیم که در تمامی بخش‏ها، حداقل طی یک دهه‏ی گذشته، طرفهای انشعابی احزاب، اکثراً با انتخاب نامی جدید فعالیت خویش را به روشی که صلاح دانسته‏اند، ادامه داده و راه همکاری با حزبی را که از آن جدا شده‏اند، بازگذاشته‏اند.

ما نیز در حزب دمکرات همیشه آماده بوده‏ایم و آماده هستیم با رفقای سابقمان در خصوص فعالیت مشترک در بسیاری از موارد گفتگو نماییم و در این رابطه تنها تقاضایمان این است نام حزب ما را از روی خود برداشته و نام دیگری را برای خود تعیین نمایند تا راه برای پیشرفت مزبور فراهم گردد. همچنانکه خود نیز بیش از طرفهای دیگر، خود را خواستار نزدیک شدن به یکدیگر و کار مشترک می‏دانند.

لڤین: وضعیت حقوق بشر و آزادی‏های مدنی در ایران زیر سؤال رفته و چندین کانال و سازمان جامعه مدنی در جهان این مسئله در جمهوری اسلامی ایران را مورد بحث و بررسی قرار داده و انتقادات شدیدی به چگونگی رفتار با زندانیان و اعدام آزادیخواهان توسط زمامداران ایران وارد ساخته‏اند. نقش اپوزیسیون کردی در این میان چه بوده است؟

مصطفی هجری: جمهوری اسلامی ایران به دلیل اینکه در میان مردم خود ریشه‏ای ندارد و به تمامی از مردم بیگانه شده، به نیرویی علیه مردم تبدیل شده است یا می‏توان گفت مردم و رژیم دو قطب کاملاً متفاوت و متضادند. مردم برای دستیابی به آزادی، کار، نان و همه‏ی نیازمندیهای مادی و معنوی که رژیم آنها را از آن بی‏نصیب ساخته است تلاش می‏کنند، در مقابل نیز تنها هدف رژیم، حفظ قدرتش به هر بهایی است. مطالبات مردم، بویژه خواست آزادی، با اهداف رژیم کاملاً در تضاد بوده و رژیم به خوبی از این واقعیت مطلع است که آزادی مردم، نتیجه‏اش سرنگونی خواهد بود. رویارویی رژیم و مردم در این راستا، از همان بدو روی کار آمدن این رژیم آغاز شده و طی سالیان اخیر نیز گسترش یافته است. به طوری که اگر در اوایل شمار اندکی از سازمانها و شخصیت‏های سیاسی علیه رژیم بودند اکنون این مخالفت‏ها بسیاری از شخصیت‏های مذهبی را نیز در بر گرفته است که از حامیان و حتی برخی از آنان از بنیانگذاران این رژیم بوده‏اند. رژیم در مقابل این نارضایتی‏ها و مطالبات مردم تنها راهی که در پیش گرفته، سرکوب بی‏رحمانه‏ی مردم آزادیخواه و مبارز است. در این زمینه، زیر پا نهادن حقوق بشر، تحدید آزادیها، بیکاری و بی‏درآمدی مردم و افزایش شمار جمعیت معتادان به مواد مخدر در ایران انعکاس وسیعی در جهان مترقی و مجامع و محافل جهانی حقوق بشر داشته است. در سال گذشته ایران ـ پس از کشور چین ـ در زمینه‏ی اعدام در جهان رتبه‏ی دوم را به خود اختصاص داده است. همچنین ایران به عنوان زندان روزنامه‏نگاران مستقل معروف گشته است. در نتیجه‏ی این قبیل رفتارهای رژیم با مردم تاکنون دهها بار از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد و سازمان‏های مدافع حقوق بشر محکوم شده است. لازم است در اینجا اشاره نماییم که سطح خشونت‏ورزی و پایمال نمودن حقوق بشر نسبت به ملتهای ایرانی، بویژه ملت کرد بسیار بیشتر و فراگیرتر است.

نقش اپوزیسیون کردی و حتی اپوزیسیون سراسری به غیر از مقابله علیه رژیم به طرق مناسب و افشای این قبیل اقدامات ضدبشری چیز دیگری نیست. حزب دمکرات کردستان ایران در این رابطه بسیار فعالانه عمل نموده است و همچنان به اقدامات خویش ادامه خواهد داد.

 

 

 

 

لاپه‌ڕه‌ی‌ سه‌ره‌كی‌

پێوه‌ندی‌ له‌گه‌ڵ‌ هه‌ڵۆی‌ كوردستان

بڵاوکردنه‌وه‌ی بابه‌ته‌کانی ئه‌م ماڵپه‌ڕه به‌ بێ ئاماژه به ماڵپه‌ڕی‌ "هه‌ڵۆی‌ كوردستان"‌ قه‌ده‌غه‌یه

Copyright © www.heloykurdistan.com