بەخێر بێن بۆ ماڵپەڕی‌ "هەڵۆی‌ كوردستان"                                ماڵپەڕی‌ "هەڵۆی‌ كوردستان" ماڵپەڕی‌ هەموو كورد‌و كوردستانییەكە


ده‌سپێك
هه‌ڵۆی‌ كوردستان
سیاسه‌ت
كۆمه‌ڵایه‌تی‌
ئه‌ده‌ب‌و هونه‌ر
وتووێژ
شه‌هیدان
كتێب
سروود‌و وته‌ی‌ به‌نرخ
وێنه
فارسی
ئارشیو
پێوه‌ندی‌
لینك
 
 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بیانیه‏ ی دفتر سیاسی

به مناسبت شصت ‏و پنجمین سالروز تأسیس حزب دمکرات کردستان ایران

 

هموطنان گرامی!

توده‏های مردم مبارز کردستان!

هواداران، اعضا، کادر و پیشمرگان حزب دمکرات کردستان ایران!

65 سال قبل، در 25 مرداد، 1324 شمسی، حزب دمکرات کردستان توسط پیشوای فرزانه، قاضی محمد، بر پایه‏ی تشکیلاتی جمعیت ژـ کاف و با برنامه‏ی سیاسی مترقیانه تأسیس و رسالت سترگی در راستای مبارزه برای استقرار دموکراسی و تحقق حقوق ملی ملت کرد در کردستان ایران را بر عهده گرفت. بینان‏نهادن حزب به شیوه‏ای مدرن و با برنامه‏ای مترقیانه، آنهم 65 سال پیش در کشوری همچون ایران که سیستمی غیردموکراتیک بر آن حاکم بود، در کردستانی با ساختار عشیره‏ای و عقب نگه‏داشته شده، نشانه رشد اندیشه مدرن و مترقی در میان قشر روشنفکر کرد و زایش شکوفایی اندیشه عدالتخواهی فرزندان ملت کرد در کرستان ایران بود.

رشد فکری و اندیشمندی مؤسسان حزب دمکرات کردستان ایران و حس ملی‏گرایی توده‏های مردم کردستان با وجود تمامی تلاشهایی که در راستای‏ عقب نگهداشتن کردستان اعمال شده بود، حزب دمکرات را در مدت چند ماه به امیدی برای رسیدن به آرزوها و حقوق ملی کرد در کردستان ایران مبدل ساخت و همین هم سرمایه‏‏ای مهم و تأثیرگذاری گردید جهت شکل‏گیری و تأسیس جمهوری کردستان به عنوان نخستین حکومت مدرن کرد در شکل جمهوری.

اهمیت و ویژگیهای ارزشمند حزب دمکرات کردستان ایران و نهادینه‏گشتن سیاست و اندیشه‏های آن حزب زمانی بارزتر می‏نمایاند که بعد از سقوط جمهوری کردستان و به دارآویختن پیشوا و تعدادی از رهبران و به زندان انداختن جمعی و آواره و پراکنده‏‏شدن صدها عضو دیگر، این حزب زخم برداشته و ضربه خورده به زمین نیفتاده و از مبارزه باز نایستاد.

این حزب اگر چه در برهه‏ای از روند مبارزه بعد از سقوط جمهوری، درگیر نوعی از هم گسیختگی تشکیلاتی و مشکلاتی دیگر گشت، ولی به همت رهروان راه پیشوا، علی‏الخصوص شاگرد پرورش‏یافته‏ی مکتب پیشوا، دکتر قاسملوی جاودانه، دوباره و به شیوه‏ای شایسته و شاید بهتر، خود را سازماندهی کرده و برنامه‏ي مترقي و شفاف‏تري را ارائه نمود و انرژی و انگیزه‏ای تازه را به اعضای خود و توده‏های مردم کردستان بخشید.

بی‏ شک این تجدید سازمان و طرح‏ریزی آن سیاست و روابط نمی‏توانست شکل بگیرد، اگر حزب دمکرات از آغاز تأسیس، رهبری فردی را در هر لباسی نفی ننموده و رهبری جمعی را در حزب نهادینه نساخته بود، این ویژگی بعدها نیز، بعد از شهید شدن دکتر قاسملو و دکتر شرفکندی تأثیرات خود را نمایان ساخت.

انقلاب ملیتهای ایرانی که سقوط رژیم شاهنشاهی را در پی داشت و حزب دمکرات فرصت فعالیت علنی برایش مهیا گشت، مشاهده نمودیم که توده‏‏های مردم وفادار به اهداف آن حزب و راه پیشوا، چگونه به صورت گسترده در اطراف حزب محبوبشان گرد آمدند و در مدتی کوتاه توانایی حزب و مردمی بودنش را به همه نشان دادند.

این محبوبیت حزب دمکرات از مردمی‏بودن و اتکایش به مردم نشأت گرفته و هنگامیکه آن ویژگیها با سیاستی درست و واقعبینانه در هم می‏‏آمیزد عظمت و احترامش را چند برابر می‏نماید.

واقع‏بینی از ویژگیهای بارز حزب دمکرات کردستان است که سیمای آن حزب را با آن می‏توان شناخت، در عمل ثابت گشته است که این حزب هرگز تحت تأثیر فضای سیاسی نشأت گرفته از تبلیغات قرار نگرفته است. به عنوان مثال در رفراندوم برای تحمیل جمهوری اسلامی، از معدود نیروهای سیاسی ایرانی بود که در آن به اصطلاح رفراندوم، به دلیل غیردموکراتیک‏بودن آن و عواقبی که از آن پیش‏بینی نموده بود شرکت نکرد. تسخیر سفارت آمریکا در تهران و گروگان گرفتن کارمندان آن را که رژیم از آن به عنوان انقلاب دوم یاد کرد و بعضی از گروهها آن را اقدامی ضدامپرایالیستی می‏دانستند، تنها به دلیل مغایربودن آن با عرف دیپلماتیک محکوم نمود. آن مواضع که آنزمان در فضایی تبلیغاتی و دور از واقعیت مورد هجوم قرار می‏گرفت، امروز صحت و واقعیت آن برای همگان روشن شده است.

مصمم بودن و تأکید حزب دمکرات بر مطالبات دموکراتیک و حقوق ملی کرد و ملیتهای دیگر ایران که به تهدیدی علیه رژیم تازه به فدرت رسیده جمهوری اسلامی مبدل شده بود و با اندیشه‏های ارتجاعی رژیم همخوانی نداشته و برای خفه نمودن این صدای آزادیخواهی و به زانو درآوردن مردم مبارز کردستان، خمینی فرمان جهاد را صادر نمود، استقامت و فداکاری کادرها و پیشمرگان و اعضا و هواداران این حزب همراه با حمایت بی‏دریغ توده‏های مردم، برگ زرین دیگر ی را در عرصه مقاومت، شهامت و شجاعت بر تاریخ مبارزاتی حزب افزوده و نشان داد که در این عرصه نیز تحقق‏بخش انتظاراتی است که مردم از او دارند.

حزبی با 65 سال تجربه مبارزه، دارای برنامه‏ی مترقی سیاسی، متکی به فرزندان ملت کرد، با حفظ استقلال سیاسی و تصمیم‏گیری، معتقد به رهبری جمعی، راستگو در برابر مردم خویش و مقاوم در میدان مبارزه و مصمم برای تحقق آرزوهای ملت کرد در کردستان ایران، طبیعی است که دارای آن محبوبیت و پرستیژ ‏باشد که در میان مردم کردستان ایران و نزد نیروهای سیاسی و دموکرات داراست و در سطح بین‏المللی نیز علاوه بر عضویت در چندین نهاد بین‏المللی در هر محفل و جمعی با احترام به آن می‏نگرند و از جایگاه ویژه‏ای برخوردار است.

آن ویژگیهایی که سیمای واقعی حزب دمکرات کردستان ایران را تشکیل می‏دهند هر کدام از اندیشه‏ی رهبرانی همچون پیشوا قاضی محمد مؤسس، دکتر قاسملوی احیاگر و دکتر شرفکندی فرزانه نشأت گرفته‏اند و توسط رهروان و وفاداران راهشان حفظ می‏گردند. به همین دلیل تا حزب دمکرات کردستان ایران دارای آن ویژگیها بوده و تا از حمایت توده‏های مردم کردستان برخوردار باشد همین‏گونه محبوب با نفوذ و تأثیرگذار باقی خواهد ماند.

عزیزان!

مبارزه‏ی کنونی آزادیخواهان ایران علیه رژیم جمهوری اسلامی که رژیمی افسار گسیخته، ناقض حقوق بشر، ضد آزادی و مستبد است در شرایط حساسی قرار دارد، این رژیم در داخل کشور با وجود آنهمه کشتار که در حق فرزندان آزادیخواه ایران اعمال می‏دارد و آنهمه آزادیخواه که به زندان انداخته و تمامی آن فشارهای اقتصادی که بر مردم تحمیل نموده است. در مقابل اراده عمومی ملیتهای ایران، مستأصل و درمانده و در وضعیتی متزلزل‏تر از هر زمان دیگری بسر می‏برد.

حرکت اعتراضی یک سال گذشته هم شهامت مردم به ستوه‏آمده ایران را نمایان ساخت و هم هویت ارتجاعی و ضدانسانی جمهوری اسلامی را بیش از پیش نشان داد. آنچه که در این میان شاید موجب دلخوشی رژیم جمهوری اسلامی است، عدم اتحاد و یکپارچگی حرکتهای اعتراضی است، بهمین جهت برای اینکه این حرکتهای منسجم و گسترده‏تر گردند نیازمند هماهنگی و هم‏آوایی مبارزات تمام ملیتهای ایرانی است و این نیز زمانی محقق می‏شود که تمام گروهها یا اکثریت گروهها حول یک برنامه شفاف سیاسی برای آینده ایران گردآیند. برنامه‏ای که خواست و مطالبات اکثر مردم ایران را شامل گردد و همگی خود و حقوق خویش را در آن مشاهده نمایند.

باید این حقیقت را نیز پذیرفت که در عرصه مبارزات کنونی ملیتهای ایرانی، هیچ نیرویی به تنهایی قادر نیست که رهایی ایران و آزادی ایرانیان را موجب گردید، به همین خاطر آن اتحاد و وجود برنامه‏ای اینچنینی ضرورتی غیر قابل انکار بوده و هرگونه اهمال و سهل‏انگاری در این راستا سبب طولانی‏شدن عمر این رژیم دیکتاتور بر مردم ایران می‏گردد.

در عرصه بین‏المللی نیز رژیم جمهوری اسلامی بیش از گذشته تحت فشار قرار گرفته و منزوی گشته است. مسئله‏ اتمی رژیم که جمهوری اسلامی حاضر است ایران و ایرانیان را بخاطر آن دچار سرنوشتی نامعلوم سازد، هنوز مورد کشمکش و نزاع بوده و انتظار نمی‏رود به این زودیها حل گردد.

دخالت در امور بعضی از کشورها و آشوبگری در منطقه و حمایت از تروریسم همچنان ادامه دارد و برای ناآرام‏تر نمودن منطقه در تلاش است. این موارد اگر از طرفی نارضایتی و اعتراض بیشتر جامعه جهانی را به همراه داشته از جهت دیگر شرایط سختی را برای ملیتهای ایران بوجود آورده است، که عامل اصلی این وضعیت و عواقبی که به دنبال خواهد داشت، رژیم جمهوری اسلامی ایران است.

به نظر می‏رسد که برون رفت جامعه جهانی از مسائل و آشوبگریهای جمهوری اسلامی و رهایی ملیتهای ایران از سلطه سیاه و ظالمانه‏ی این رژیم درگرو وجود حکومتی دموکراتیک آشتی‏خواه و متعهد به قوانین بین‏المللی است و آنهم رسالت توده‏های مردم ایران است که برای رسیدن به این هدف مبارزه‏ای مداوم و متحد داشته باشند. در شرایطی اینچنینی است که نه تهدید سلاح اتمی و دخالت و آشوبگری در منطقه وجود خواهد داشت و نه مردم ایران از دیکتاتوری، زندان، شکنجه، ناامنی، فقر، بیکاری و دیگر پدیده‏های مخرب اجتماعی در فغان خواهند بود.

حزب دمکرات کردستان ایران با تجربه 65 سال مبارزه علیه دیکتاتوری و با وجود حمایت وسیع و بی‏دریغ مردم کردستان همچون همیشه آماده است در این شرایط ویژه برای سرنگونی رژیم ولی فقیه و در راستای ایرانی آزاد و آباد برای همه ایرانیان و از بین رفتن هر نوع تبعیض و نابرابری، دست دوستی به سوی هر نیروی ایرانی متعهد به دموکراسی و عدالت و حقوق ملی ملیتهای ایرانی دراز نماید و همه با هم زمینه‏ی مبارزه‏ای همگانی در جهت رهایی نهایی را فراهم کنیم.

درود بر حزب دمکرات کردستان ایران و مؤسس آن پیشوا قاضی محمد

درود بر روان پاک شهیدان راه آزادی

درود بر توده‏های مردم کردستان، حامیان همیشگی حزب دمکرات کردستان ایران

پیروز باد مبارزات آزادیخواهانه‏ی ملیتهای ایرانی برای استقرار ایرانی دموکراتیک و فدرال

 

حزب دمکرات کرستان ایران

دفتر سیاسی

24 مرداد 1389 شمسی

15 اوت 2010 میلادی

 

 

 

 

لاپه‌ڕه‌ی‌ سه‌ره‌كی‌

پێوه‌ندی‌ له‌گه‌ڵ‌ هه‌ڵۆی‌ كوردستان

بڵاوکردنه‌وه‌ی بابه‌ته‌کانی ئه‌م ماڵپه‌ڕه به‌ بێ ئاماژه به ماڵپه‌ڕی‌ "هه‌ڵۆی‌ كوردستان"‌ قه‌ده‌غه‌یه

Copyright © www.heloykurdistan.com