هه‌ڵۆی کوردستان

-
هەڵە
  • JFolder::create: Could not create directory

کمک مالی دریافتی اپوزیسیون فارس از دولت های خارجی: سالانه حداقل ۱۲۰ میلیون دلار

پۆستی ئەلیکترۆنی چاپکردن

aso_salh_logo_web_asli_1طی سال های اخیر احزاب و سازمان های اپوزیسیون ملت های غیرفارس در ایران همواره متهم شده اند که کمک های مالی از دیگر کشورها (به ویژه آمریکا) دریافت کرده اند. ادعایی که همواره از سوی این احزاب رد شده است. در زیر تلاش کرده ام که بودجه تقریبی سالانه برخی از رسانه ها و مراکز فارسی زبان را محاسبه کنم. این بودجه سالانه معادل ۱۲۰ میلیون دلار می باشد.

طبق پروپوزال هیئت مدیره رسانه های زیرمجموعه صدای آمریکا برای درخواست بودجه از کنگره آمریکا برای سال ۲۰۱۶ (در این لینک:

 https://www.bbg.gov/…/03/FY2016Budget_CBJ_Final_WebVersion.…) متوجه می شویم که بخش فارس صدای آمریکا در سال ۲۰۱۴ حدود ۱۵ میلیون دلار (۱۵۱۳۳۰۰۰)، در سال ۲۰۱۵ حدود ۱۴ میلیون دلار (۱۳۷۵۶۰۰۰) و بودجه درخواستی برای سال ۲۰۱۶ حدود ۱۴ میلیون دلار (۱۳۶۷۴۰۰۰) بوده است. این بودجه از سوی دولت آمریکا تامین می شود.

بر اساس همین گزارش، بودجه بخش فارس رادیو اروپای آزاد، رادیو آزادی (رادیو فردا) در سال ۲۰۱۵ حدود ۷ میلیون دلار (۶۹۶۷۰۰۰)، در سال ۲۰۱۵ حدود ۷ میلیون دلار )۷۲۳۴۰۰۰) و بودجه درخواستی برای سال ۲۰۱۶ حدود ۷،۵ میلیون دلار (۷۴۵۴۰۰۰) بوده است. این بودجه از سوی دولت آمریکا تامین می شود.

طبق گزارش سایت انگلیسی تلگراف، بودجه بخش فارسی بی بی سی حدود ۱۵ میلیون پوند برابر با ۲۰ میلیون دلار می باشد. این بودجه از سوی دولت انگلستان تامین می شود.(لینک:

http://www.telegraph.co.uk/…/IRAN-BBC-PERSIAN-TV-BEGINS-OPE… )

 

aso_-_rgayandn_-_2


بر اساس گزارش سایت پولیتیکو بودجه کلی یورو نیوز حدود ۲۴۰ میلیون یورو است. و با توجه به اینکه این سرویس به ۱۳ زبان مختلف خبر پخش می کند، بودجه بخش فارسی آن حدود ۱۸ میلیون یورو برابر با حدود ۲۰ میلیون دلار می باشد. (لینک: http://www.politico.eu/…/tycoon-takeover-euronews-funding-…/ )

بودجه تلویزیون ایران فردا از سوی دولت عربستان سعودی تامین می شود. بر اساس گزارشات شنیده شده این بودجه سالانه حدود ۱۰ میلیون دلار می باشد.

بودجه بخش فارسی رادیو دویچوله از سوی دولت آلمان تامین می شود. بودجه رادیو زمانه و سایت روزآنلاین از سوی دولت هلند تامین می شود. چندین موسسه در زمینه جامعه مدنی (مانند موسسه توانا، شهروند یار و …) وجود دارند که بودجه آنها از سوی دولت آمریکا تامین می شود. در رابطه بودجه این سایت ها و مراکز هیچ اطلاعاتی در اینترنت یافت نمی شود. با یک حساب سرانگشتی و مقایسه با بودجه دیگر رسانه های مشابه، عدد ۱۰ میلیون دلار (حداقل) به بودجه واقعی آنها نزدیک است.

بدین ترتیب اپوزیسیون مرکزگرای فارس سالانه حداقل ۸۰ میلیون دلار از سوی دولت های آمریکا، انگلستان، عربستان سعودی، هلند و نیز اتحادیه اروپا، برای فعالیت های رسانه ای خود بودجه دریافت می کند. این مقدار البته به جز تلویزیون های لس آنجلسی و نیز تلویزیون هایی مانند من و تو، فارسی ۱ و ... است. اگر بودجه سرانگشتی این تلویزیون ها را نیز محاسبه کنیم، به مبلغی بالغ از ۱۲۰ میلیون دلار خواهیم رسید.

این رسانه ها کاملا در اختیار اپوزیسیون مرکزگرای فارس هستند (اعم از اصلاح طلب، سکولار، سلطنت طلب و …)، به این مفهوم که مساله مربوط به ملت های تحت ستم در ایران در اولویت چندم آنها قرار دارد. نگاه این رسانه در رابطه با ملت های غیرفارس در ایران، کاملا مطابق با نگاه حاکمیت می باشد. در بسیاری از موارد در جنگ روانی علیه مبارزات ملت های تحت ستم ایران، با رژیم جمهوری اسلامی هم سنگر می شوند. اگر تعداد کارمندان غیرفارس این رسانه ها را بشماریم، از تعداد انگستان دو دست تجاوز نمی کنند.

این بودجه های کلان (سالانه حداقل ۱۲۰ میلیون دلار) در حالی در اختیار اپوزیسیون مرکزگرای فارس خارج از کشور قرار داده می شود که رسانه های احزاب و سازمان های ملت های تحت ستم (که بودجه آن تنها از طریق اعضا و هواداران این احزاب تامین می شود)، یکی پس از دیگری تعطیل می شوند. تلویزیون های تیشک و روژهلات تی وی از این دسته هستند.

به ادعای اشاره شده در ابتدا بر می گردم و قضاوت را به شما می سپارم. به نظر شما احزاب و سازمان های ملت های تحت ستم از کشورهای دیگر کمک مالی دریافت می کنند یا اپوزیسیون مرکزگرای فارس؟!

 

---------------------------------------------------------------------------------------------------

تماس از طريق فيس بوك:

صفحه مدیر سایت


ناردن بۆ تۆڕه‌ کۆمه‌ڵایه‌تی‌یه‌کان
جاری خوێندراوه‌: 1111
بۆچوونه‌کان (0)Add Comment

نووسینی بۆچوون
بچووکردنه‌وه‌ی خانه‌ی بۆچوون | گه‌وره‌کردنی خانه‌ی بۆچوون

busy